آلیاژی که پایه آن از آهن است و کمتر از 2% کربن دارد استیل یا فولاد نامیده می شود . بسته به نوع و مقدار دیگر عناصر موجود در آن خواص مکانیکی نظیر سختی و شکل پذیری مشخص می شود .
 
فولاد های ساده کربنی و آلیاژی چیست ؟
 
فولاد ها به دو دسته ساده کربنی و آلیازی دسته بندی می شوند . در فولاد ساده کربنی بجز کربن و بعضی عناصر معمول ( مثل سیلیسیم ، منگنز ، گوگرد و فسفر ) عنصر دیگری وجود ندارد . دسته بندی فولاد های ساده کربنی به شکل جدول زیر است .
 
 
 
 
 


توع فولاد ساده کربنی درصد کربن موارد استفاده
نرم کمتر از 0.15 میخ ، پرچ ، لوله های درزدار
کم کربن 0.15 الی 0.3 تیر آهن ، میل گرد ، چرخ دنده
با کربن متوسط 0.3 الی 0.6 شفت ، میل لنگ ، فنر
پر کربن 0.6 به بالا اره ، آچار ، مته ، پیچ گوشتی
 
 
 
 
با افزودن برخی عناصر به آهن آلیاژ هایی تولید می شود که خواص بسیار عالی دارند . به عنوان مثال با اضافه نمودن کروم به آهن ، استیل ضد زنگ یا استینلس استیل بدست می آید که در مقابل خوردگی ها ی مختلف مقاومت بالایی دارد .
 
 
 
چه چیز باعث می شود استینلس استیل ضد زنگ باشد ؟
 
استیل وقتی ضد زنگ است که حداقل 10.5 % کروم داشته باشد . کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم تشکیل میدهد که لایه ای روی استینلس استیل تشکیل می دهد . این لایه دیده نمی شود ولی باعث می شود ارتباط بین هوا و فلز از بین رفته و استیل سالم بماند . مقدار بیشتر کروم و نیز برخی دیگر از عناصر موجود در آلیاژ شبیه نیکل و مولیبدن این لایه را نقویت کرده و خاصیت ضد زنگ بودن را افزایش می دهد .
 
 
 
 
 
فرق استیل 304 و 316 چیست ؟
 
استیل 304 حاوی 18% کروم و 8% نیکل است در صورتیکه استیل 316 دارای 16% کروم ، 10% نیکل و 2% مولیبدن است . مولیبدن برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی ناشی ا ز کلراید (مثل آب دریا ) به آن اضافه می شود .
 
 
 
آیا استینلس استیل ها جذب آهنربا می شوند ؟
 
اسینلس استیل های سری 300 که دارای نیکل هستند جذب آهنربا نمی شوند در صورتیکه سری 400 که دارای نیکل نبوده و فقط کروم دارند جذب آهنربا می شوند .
 
 
 
حرف L بعد از نام استینلس استیل (مثل 316L )   نشانه چیست ؟
 
حرف L نشانه کلمه Low carbon  بوده ، بیانگر آنست که مقدار کربن آلیاژ به کمتر از 0.03% کاهش پیدا کرده است . این مقدار کم کربن باعث می شودبعد از عملیات جوشکاری ، همچنان لایه اکسید محافظتی روی سطح حضور داشته باشد .
 
 
 
آیا استینلس استیل قابل بازیافت است ؟
 
استینلس استیل 100% قابل بازیافت است . استیل ضایعاتی ذوب شده و دوباره قالب گیری می شود . بین 68 تا 80 درصد از تولید استینلس استیل به روش بازیافت ضایعات صورت می گیرد . 
 
 
 
آیا استینلس استیل می تواند در دماهای بالا و پائین کار کند ؟
 
بله ، استینلس استیل مقاومت بسیار خوبی در مقابل دماهای بسیار بالا ( تا هزار درجه سانتیگراد ) و بسیار پائین (تا منفی 200 درجه سانتیگراد )دارد.
 
 
 
نام گذاری استیل ها( 304 ، 316 ، ...) توسط چه کسی صورت گرفته ؟
 
انجمن آهن و فولاد آمریکا(AISI)  برای اولین بار اقدام به دسته بندی و نامگذاری استینلس استیل ها نمود و مشخصات فیزیکی و شیمیائی و نیز دستورالعمل تولید آنها را عرضه نمود .
 
 
 
CK45 چه نوع فولادی است ؟
 
یک نوع فولاد ساده با کربن متوسط ( در حدود 0.45%) که بخاطر قیمت پائین بعضا برای ساخت محور پمپ مورد استفاده قرار می گیرد .به علت کم بودن مقدار کروم در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاوم نیست .
 
 
 
فولاد داپلکس چیست ؟
 
این نوع فولاد بین 19 تا 28 درصد کروم و تا 5% مولیبدن داشته و دارای ماومت بسیار بالایی در برابر خوردگی می باشد و به این لحاظ بهترین گزینه برای ساخت قطعات در معرض خوردگی ناشی از آب دریا می باشد .